جريان سنتهاي پيامبران به ويژه رسول اکرم درباره‏ ي حضرت مهدي

جريان سنتهاي پيامبران به ويژه رسول اکرم درباره‏ ي حضرت مهدي

http://www.sunnatonline.com/wp-content/uploads/2013/01/298649_392892000784523_1601505264_n.jpg

جريان سنتهاي پيامبران به ويژه رسول اکرم درباره‏ ي حضرت مهدي

 

» روايات‏

» گفتار ما

 

روايات‏

1- ابو بصير مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که فرمود: «سنتهايي که براي پيامبران در دوره‏ي غيبتشان جاري شده است عينا در مورد قائم ما اهل بيت جاري‏ مي شود.» [1] .

2- سعيد بن جبير مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که فرمود: «در مورد قائم ما، سنتهايي از سنن پيامبران جاري مي شود: سنتي از آدم، سنتي از نوح، سنتي از ابراهيم، سنتي از موسي، سنتي از عيسي، سنتي از ايوب و سنتي از محمد صلي الله عليه و آله و سلم، اما سنتي که از آدم و نوح درباره‏ي قائم عليه السلام انجام مي شود طول عمر است، از ابراهيم، مخفي بودن ولادت و کناره گيري از مردم، از موسي، خوف و هراس و غيبت، از عيسي، اختلاف مردم درباره‏ي او، از ايوب، فرج و گشايش بعد از آزمايش و مصيبت و از محمد، خروج با شمشير.» [2] .

3- محمد بن مسلم طحان مي گويد: بر امام باقر عليه السلام وارد شدم، در حالي که قصد داشتم در مورد قائم آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم، از ايشان سوال کنم. آن حضرت ابتدائا - بدون اينکه من قصدم را در ميان بگذارم - فرمودند: «اي محمد بن مسلم! در قائم آل محمد به پنج تن از پيامبران شباهتهايي وجود دارد: يونس بن متي، يوسف بن يعقوب، موسي، عيسي و محمد صلي الله عليه و آله و سلم، اما شباهتش به يونس، بازگشتش به ميان مردم است در حالي که با وجود سن زياد، جوان به نظر مي رسد، اما شباهتش به يوسف، غايب شدن از ديد عام و خاص و مخفي بودن از برادرانش و مشکل شدن کار بر پدرش يعقوب عليه السلام است، با اينکه فاصله بين او و خانواده و شيعيانش نزديک است، اما شباهتش به موسي، دوام ترس و هراس و به درازا کشيدن غيبت، مخفي بودن ولادت، رنج و سختي شيعيانش و ناراحتي و مصيبتي است که کشيدند تا اينکه خداوند به او اجازه‏ي ظهور داد و ياريش کرد و بر دشمنش غلبه داد، اما شباهتش به عيسي، اختلافي است که درباره‏ي او واقع شد و گروهي گفتند: «متولد نشده است»، عده اي گفتند: «مرده است.» بعضي گفتند: «کشته شده و به دار آويخته‏ شده است.»، اما شباهتش به جدش مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم خروجش، با شمشير و کشتن دشمنان خدا و دشمنان پيامبر و ستمکاران و گردنگشان است و اينکه با شمشير و افتادن ترس به دل دشمنان، خداوند او را ياري مي کند آن گاه هيچ چيز و هيچ کس از تحت سلطه و غلبه او خارج نخواهد ماند.» [3] .

4- در سوالي که احمد بن اسحق بن سعد اشعري از امام عسکري عليه السلام پرسيده آمده است: «...از خضر و ذوالقرنين چه سنتي در مورد آن حضرت جاري مي شود؟» امام عليه السلام در جواب فرموده است: «به درازا کشيدن غيبت، اي احمد!...» [4] .

5- حنان بن سدير به نقل از پدرش از امام صادق عليه السلام نقل مي کند که فرمود: «قائم ما غيبتي دارد که طولاني مي شود.» عرض کردم: «يا بن رسول الله! علت آن چيست؟» فرمود: «خداوند نمي خواهد اين امر انجام شود مگر اينکه تمام سنتهايي را که پيامبران در غيبتهايشان داشته اند، در اين غيبت قرار دهد و اي سدير!- بنابراين بايد تمام مدت مجموع غيبتهاي پيامبران، در اين غيبت وجود داشته باشد. خداوند مي فرمايد: (لترکبن طبقا عن طبق) [5]  «مرحله اي پس از مرحله‏ي ديگر را سير خواهد کرد.» مقصود اين است که سنتهاي گذشتگان در مورد شما جاري خواهد شد.» [6] .

 

گفتار ما

آنچه از مجموع اين روايات به دست مي آيد اين است که سنتهايي از سنن پيامبران عليهم السلام درباره‏ي حضرت حجت عليه السلام جاري مي شود و آن حضرت در بعضي مسائل و وقايع با آنها مشابهتي دارد. علت اين مطلب براي ما روشن نيست و فقط شايد بتوان گفت که اين سنتها، نشانه ها و اشاره هايي بر امامت و ولايت آن حضرت است تا اينکه پيروان حق و طرفداران خط هدايت، راه را گم نکنند. چنانکه روايت هشتم از باب سوم شاهد خوبي بر درستي اين احتمال است.

اما روايت اول و پنجم درصدد بيان مطلب ديگري است و آن مطلب - احتمالا- اين است که غيبتهاي پيامبران براي آزمايش امتشان بوده است و مقدار طولاني شدن دوره‏ي آزمايش هر امت بر حسب نقص و کمال عقلي و ايمان و اقبال و توجه به آنان به فطرت توحيدي خودشان است و از آن جا که امت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، از اين جهات، کاملترين امتها هستند، هم در زمان خود پيامبر و هم در زمان جانشينان ايشان به قدر کمالاتشان مورد امتحان قرار گرفته اند و بعد از آن نيز چون روز به روز کمال عقلي بيشتري يافته اند با غايب شدن امام دوازدهم و طولاني شدن غيبتش تحت آزمايش بزرگتري واقع شده اند و بعد از سپري شدن اين دوره‏ي آزمايش، زمان ظهور قائم و غايب منتظر فرا مي رسد و هنگامه‏ي تحقق وعده‏ي الهي و چيره شدن دين اسلام بر همه‏ي اديان بر پا مي‏گردد و برترين مصداق آيه شريفه که فرمود: (هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون) [۷]  نمايان مي شود.

 

پي نوشته ها :

[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 473، روايت 152.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 466، روايت 124.

[3] اثبات‏الهداه، ج 3، ص 468، روايت 132.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 479، روايت 180.

[5] انشقاق: 19.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 486، روايت 212.

[۷] توبه: 33، و صف:9- اوست که پيامبر را براي هدايت بشر و حاکميت دين حق فرستاد تا علي رغم ميل مشرکان، بر همه‏ي اديان پيروز شود.





:: برچسب‌ها: ظهور،مهدویت،منجی،آخرالزمان،منتظران مهدی،مهدی موعو،نور تولی، پرسش و پاسخ, رجعت, ظهور،ویژگی های جانشین پیامبر،ویژگی های خاص حضرت حجت،حجت،ویژگی های خاص،سنتهای پیامبر،سنت،جریان سنت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : چهار شنبه 6 آبان 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: